Roliga saker barnen säger.....

-"Var vill ni åka på semester nästa gång då?"
-"Vi vill åka till nätet! Till nätet vill vi!"

(detta kan bero på att allt roligt kommer från nätet; filmer tas hem från nätet, leksaker är köpte på nätet etc)

-"Mamma, vet du vad en prutt är för nånting?
-"Nä"
-"Det är en bubbla som kommer från stjärten! En bubbla med luft."

-"Jag VILL ha godis! Jag vill! Om inte jag får godis ska jag bajsa PÅ mig! Och KISSA!"

Pappa hem och mamma bort

Skiftbyte i tvillingfabriken. Pappan kom hem från Österrike/Tyskland efter fem dagars frånvaro med "glittriga paket med godis i" enligt barnens önskemål och efter helgen åker mamman bort i tre dagar - dock bara till Örebro.
Embla övar inför Halloween - bus eller godis!

Snön har kommit och normaltid har inträtt. Kommande helg skall vi leka med Ofelia och Miranda som är på besök hos farmor och farfar i en vecka.

Leksaksdag!

Igår var det leksaksdag på dagis, vilket innebär att barnen får ta med valfri leksak hemifrån att visa upp och berätta om på samlingen.

Embla tog med sig en väska med sin danskjol i
Freja tog med sig Bullseye.
Extra spännande var det dessutom igår för farmor och farfar hämtade på dagis! Pappan är ju bortrest och mamman hade en jobbgrej som pågick ända in på kvällen.

Besökslördag

En aktiv lördag; först tog pappan med barnen på en cykeltur till affären, sen kom både mormor/morfar och farmor/farfar på besök i olika omgångar under dagen. Till kvällen hade vi middagsgäster i form av Tomas och Annelie.

Söndagen bjöd på lite sovmorgon sen skogspromand, filmtittande och veckohandling på MAXI.

Nu är det tjejvecka på gång för pappan är på en jobbresa till Österrike och Tyskland och kommer hem sent på fredag kväll.

Embla är lite bökig på nätterna sen en tid tillbaka och vill bara ligga nära mamma. Hon kan inte somna om ingen ligger bredvid, och hon vaknar mitt i natten och kommer intassande till oss och ligger sen nära nära så det blir ingen vettig sömn alls för den arma modern. Kanske blir det bättre plats i sängen denna vecka när en plats är tom.

Höstkläder

Nya höstkläder för utelek:

PoP Skaloverall, enkla att ta på och av och tål utelek i höst/vår och ev mild vinter. stlk 98 (stora i storlek)
Kavat fodrad vatten- och smutsavvisande skinnkänga. Stlk 25 och 26

Till vintern hoppas jag att förra årets overaller passar. Mössor och vantar har vi i mängder.

Skogspromenad och ICA MAXI

Den gångna helgen har vi varit hemma, utan måsten och planerade aktiviteter. Lördagen bjöd på finväder så vi försökte vara ute så mycket som möjligt. Bland annat gick vi på skogspromenad trots pågående jakt. Vi såg varken jägare eller vilt men fick en fin utsikt över bygden.

På söndagen var det kallt och regnigt så det blev att vara inomhus. Ett besök på MAXI för att storhandla blev det och vi har börat lämna in barnen i lekhörnan medan vi vuxna handlar. Det är guld! Vi har tidigare försökt lämna dem flera gånger men de vill inte vara där själva, men plötsligt en dag lossnade det och nu vill de vara där och leka/rita/pyssla hela tiden. Jätteskönt.

En vecka på Mallorca!

Nu kommer äntligen en reserapport från veckan på Mallis. Vi flög med Ving från den lokala flygplatsen direkt till Palma, och sen var det en timmes busstransfer till Puerto Pollenca på nordöstra Mallorca. Att flyga var kul tyckte tjejerna fast det var ju fasligt svårt att sitta stilla förstås. Det var nog ingen på planet som inte såg och hörde två yrväder som for omkring högt och lågt...
Här sitter de dock stilla och läser säkerhetsföreskrifterna och tuggar tuggummi.

Vi anlände hotellet först halv tolv på kvällen och då var det två varma, trötta och gråtande ungar som tjöt i kör "vi vill åka heeeeeem". Sen hade en Embla en tuff natt med kruppanfall och feber så det blev ingen bra start på semestern.

Första dagen bjöd på sol och värme så vi gick direkt till stranden.
Embla gillar stranden

Sen vandrade vi i sakta mak hela strandremsan in mot stan. En liten rundtur i centrum och sen promenerade vi hem. Vi tog beslutet att inte ta med någon vagn på resan, vilket nu hade behövts i och med att Embla var sjuk och inte orkade så mycket. Det blev mycket bärande och gnäll innan vi var tillbaka på hotellet igen. Vårt hotell (lägenhet) låg ca 2km från stadskärnan, 200 meter från stranden.
Bad i stadskärnan

Vår andra natt gick bättre men på morgonen var Embla febrig igen. Efter Ipren och en lugn start piggnade hon dock till och åt riktigt bra av frukosten också, bara hon fick lite tid på sig.

Några av veckans aktiviteter, jag kommer inte ihåg när vi gjorde vad:

*Bussresa till Alcudia med strandpromenad och besök i såväl Alcudia Port och Alcudia stad.
Vi åkte häst och vagn mellan Alcudia Resort och marinan

*Cykelutflykt till Pollenca där vi gick uppför 365 trappsteg till utsiktplats, vidare till fiskebyn Cala San Vicente för lunch och sen hem igen.
Vid foten av trappan

Nästan uppe

*Ytterligare en cykelutflykt till Pollenca för att titta lite mer på stan
I Pollenca

*En till bussresa till Alcudia för att gå på marknaden och titta på tjurfäktningsarenan. Tyvärr stängde dom den mitt framför näsan på oss så missade den. En promenad på slottsmuren fick ersätta arenan.
En lekpark roade i nästan en timme

*Otaliga restaurangbesök med mer eller mindre speedade barn. Bäst var resturangerna runt Town Square, där kunde barnen springa runt på torget och leka med andra barn - allt övervakat av föräldrar på kringliggande restauranger.
Pizza

*Vi såg en liten uppvisning i Flamenco en kväll på hotellet - något som barnen älskade! De satt som trollbundna till en början innan de själva började dansa.

Våra cyklar: 80 Euro för en vecka. (två cyklar, barnstolar, hjälmar)

Freja vid hotellets barnpool

Embla har ätit tårta med hela ansiktet

Höga vågor en blåsig dag

Plus: Ingen åksjuka, barnens interagerande med andra barn, cyklar som gav stor rörelsefrihet, avresa från Borlänge
Minus: Sjuka barn, äta ute, regn, väntetider

Nog är det jobbigt att resa, men på det stora hela tycker jag att det gick bra! Barnen hängde snällt med på allt och anpassade sig bra till det nya boendet och miljön, även om de ibland frågade efter "vårt gamla hus". De roade sig själva eller sökte upp andra barn när det var dåligt väder och i väntetider.

Tillbaka från Mallis

Vi är tillbaka men tiden räcker inte till just nu för att blogga om resan. Här kommer en bild så länge :-)