Semesterpaus

Som ni kanske märkt har bloggen tagit lite semester. Vi badar i sjö och pool, åker på cykel- och bilutflykter, får besök och besöker andra. Är uppe sent och sover länge. Kort sagt - vi har semester!

Återkommer!

Minisemester i Gävle/Furuvik, del 2

Efter en skön sovmorgon och en frisk Freja gick vi ner för att äta frukost, sen packade vi ihop och satte oss i bilen för att åka de knappa två milen till Furuviksparken.
Vi kom dit strax efter tio och det var kö till parkeringsautomaten och kö till att gå in i parken. Det hela gick dock ganska snabbt. Det var en strålande vacker dag och mycket besökare.
Parken är stor och välskött - trångt blir det såklart i inomhuspartierna och framför staketet till vissa djur.

Vi såg apor i alla former, lemurer, ormar och en hårig spindel. Vi åkte flodbåten i Amazonas och såg flamingos och lamor. Kameler och känguru fick vi se, samt de vanliga fäboddjuren; get, lamm, ponny m.fl.

Efter glass- och matstopp gick vi till tivolidelen av parken. Här fanns de vanliga karusellerna (de flesta med längdgräns 110cm och för barn från 6-7 år och uppåt) samt lottstånd, bollkastning, sockervadd, ballonger m.m.

En spökborg fanns och dit ville barnen gå. Sagt och gjort - 9 åkkuponger a 20kr fattigare äntrade vi den mörka borgen. Barnen skrek och grät men skulle prompt fortsätta så vi satte oss i vagnen som tog oss runt. Jag sa till barnen att de skulle blunda om det var läskigt vilket de gjorde i princip hela åkturen. :-)
Efter att vi kommit helskinnade ut utbrast Embla - "Jag ska aldrig mer gå in i det där huset!"

Efter tivoli kommer badlandet. Vi hade inte tänkt vara där så vi hade inga badkläder med - men barnen fick plaska lite på området och i barnpoolen i bara trosorna, för jag hade en extra uppsättning med som tur var.

In i bilen och barnen somnade på fem minuter. Väckning blev det dock när vi kom till sista stoppet på vår minisemester; Valbo köpcentrum och Ikea. Vi fikade lite och gick runt i varuhuset och 1200 spänn fattigare kom vi ut.
Sen var det en timmes transportsträcka hem och barnen var vakna hela vägen och bråkade bara stundtals.
Makaroner och köttbullar i magen, lite film och sen sova. Med spökborgen färsk i minne ville inte Embla sova själv så mamma fick ligga hela natten i hennes säng.

Minisemester i Gävle/Furuvik, del 1

Vi hade bokat Scandics Alla-glada-paket måndag-tisdag och styrde därför kosan österut till Gävle. Embla piggnade på sig från sin magsjuka så vi beslöt oss för att åka, det är ju trots allt bara lite över 10 mil bort.

Vi stannade först i Gävle stad för att flanera och äta lunch. Barnen skulle rida på alla bockar de såg så det tog en stund.... Sen åkte vi ut till Järnvägsmuseet för att kolla tåg!

Vi åkte ånglok tur och retur till fordonsmagasinet, men mest behållning fick vi av huvudmuseets utställning där man kunde gå in i tåg, lok med mera. Vi testade också minitåget och X2000-simulator.
Barnen roade sig i timmar bland tågen och ville inte därifrån! Vi var dock tvungna att gå för museet stängde.

På väg mot hotellet passerade vi den fina Bolognerskogen där vi gjorde ett stopp för att leka i lekparkerna.

Vi bodde på Scandic Väst i Gävle, en bit utanför stan. Hotellet ser inte mycket ut för världen men vi fick ett nyrenoverat rum, lobbyn och restaurangen var fräscha och på baksidan fanns en stor terass som överblickade en stor grön yta där barnen kunde spela fotboll, gräva i sandlåda, gunga med mera medan föräldrarna åt. Det fanns också ett lekrum iordningställt med lite leksaker, filmvisning m.m.. Vi åt buffén som ingick i priset för paketet vi bokade. Helt ok mat, speciellt för barnen (minihamburgare, pizzaslice, spagetti, kycklingklubbor - sen efterrättsbord med smågodis, frukt, glass m tillbehör.)

Tyvärr slog magbacillen till på Freja under kvällen. Hon klagade på iont i magen och ville bara ligga i mammas knä och gny. Det blev några hastiga vändor till toaletten där det "kom inget bajs mamma, bara smutsigt vatten". Mamma och Freja gick upp på rummet tidigt och tog det lugnt medan pappa och Embla var nere och lekte. Som tur var somnade Freja snabbt och sov lugnt hela natten och på morgonen var hon frisk igen!

Dåligt avslut på en annars perfekt första semestervecka för hela familjen

Vilken vecka vi haft!  Veckan har varit fylld av sol och värme, bad, besökare och utflykter. Barnen badar i stora poolen som om de inte gjort annat och Webern går varm av allt grillande. Vi har varit på arabisk fest en kväll, haft besök av storkusinerna, och en dag kom Katarina med familj och badade och grillade. Vi har varit på små cykel- och gångutflykter och även övernattat hos farmor och farfar, plus tillbringat en dag hos mormor och morfar.

Tyvärr slutade inte veckan så bra för Embla som fått en magbacill nånstans på vägen. Hela lördagsnatten var hon vaken (och mamman med förstås....) och spydde och gnydde. Hon har varit matt hela dagen idag också och vill inte äta, bara dricka lite saft.

Vi hoppas hon kryar på sig nu under kvällen/natten för vi har en liten minisemester inplanerad måndag-tisdag!

Snutte och Kanna

Först försvann Snutte spårlöst i huset efter att de lekt "kasta snutte" en eftermiddag. Så var det bara Kanna kvar.
Sen försvann Kanna plötsligt en dag - och Embla fick finna sig utan sina älskade följeslagare. Efter några dagars gråt och mycket letande hittades Kanna plötsligt vid foten av en tall vid vår fotbollsplan!
Nu lämnar han inte Emblas sida alls, men Snutte är fortfarande borta...

Stora poolen

VIlket väder vi haft idag! Nästan 30 grader i både luft och vatten. Vi invigde stora poolen för säsongen på riktigt - i år får de vara i med armpuffar samt simring runt magen, föregående års simringar har de nu vuxit ur.
Poolen är tyvärr för djup för att de ska bottna, därför behövs alla dessa flytredskap - och aldrig aldrig släppa dem med blicken! (samt alltid minst en vuxen i vattnet)

Semester!

Nu har även mamman jobbat sista dagen för säsongen så nu börjar semestern på allvar!
Framför oss ligger fem veckors mer eller mindre oplanerade veckor.

Lekplats

Det blir många besök på lekplatser runt om i grannskapet. Här var pappan tvungen att köpa glass till barnen för att de skulle få leka i McDonalds lilla lekland.