Stormarknader igen....

Helg, energin och fantasin tryter...vad göra? Jo, stormarknaderna får besök mellan skogspromenaderna!
Först ett besök på Maxi - veckohandling för de stora och leklandet för de små, sen Biltema, där björnen blivit utbytt mot en häst till barnens stora förtjusning - och sen - IKEA!

Ja det är sant - IKEA har öppnat i stan! Full kaos såklart, lönehelg till råga på allt. Vi tog en fika i restaurangen - den var mycket barnvänlig. Sen tog vi en snabbis genom butiken men fastnade i "Barnens Ikea". Tygmat följde med hem och barnen har roat sig i flera timmar med detta. De har sen frågat flera gånger efter nästa Ikeabesök. Jag vet inte om detta är bra eller dåligt.

Vinterkläder...

Dags för vinterskrud snart. Barnen har ännu höstoveraller (POP Skaloverall) men det står väl inte på förrän de blir för kalla. Embla kan ha förra årets Molooverall, och så får hon ärva Frejas också. Freja har vuxit ur sin så hon har fått en ny från Lindex. Sen har jag två POP-overaller i två olika storlekar som alldeles säkert kommer att komma till användning. Det behövs flera att bytas av med då de ibland smutsar ner sig nåt otroligt på dagis.

Enligt Testfakta har jag köpt hel fel overall - Lindex Fix (som tidigare år brukar ligga i topp (?)) hamnade nästan sist i testet.

För kalla dagar har de fått nya mössor och vantar från Didriksson. På fötterna Kuoma för torra dagar och Kavat för blöta.

Embla är 104 cm lång, väger 16,7 kg. Overallstorlek 104, skor 27/28, mössa 54.
Freja är 106 cm lång, väger 16,5 kg. Overallstorlek 110, skor 28/29, mössa 54.

Helgaktiviteter

Ica MAXI har byggt ett nytt lekland som barnen är vansinnigt förtjusta i. Det är som ett halvt Sportys ungefär och barnen får vara där i två timmar medan föräldrarna handlar. Helt perfekt. Skaplig skillnad från den gamla lekhörnan de hade.
Nya leklandet under uppbyggnad
Sen har vi varit ute i skogen också i det fina höstvädret. Älgjakten har börjat nu så barnen ville gärna se jägare på riktigt.

Fönstershopping

En söndag utan nåt speciellt på agendan kan resultera i en tur till stormarknaderna för att leka kurragömma.

Lite mer om Spanien

Lite mer bilder från Spanien, vi längtar redan tillbaka.
Minns resan med glädje eftersom det gick så bra med barnen. Det var roligt att farmor, farfar och farbror Lille följde med också - jag tycker vi hade det jättemysigt i vårt lilla hus!
Stort tack för sällskapet.

Första kvällen - barnen var så hungriga men så duktiga!

Bad för både stora och små.

På strandpromenaden - Embla, Freja, Mamma, Farmor, Pappa, Farbror Lille - bara Farfar som fattas!

På promenad genom Cartagenas gator
Ett strandhugg nära Cartagena

Man kan svalka sig på olika vis

Nu lämnar vi Spanien och börjar fila på våra önskelistor till tomten!

Semester i Spanien

Nu äntligen ska jag försöka mig på att sammanfatta vår veckolånga solsemester i Spanien :-)
Vi hyrde ett hus i Los Alcazares som ligger ca 10 mil söder om Alicante.Vi flög från Västerås till Alicante med Ryan Air. Med oss på resan hade vi dessutom farmor, farfar och farbror "Lille".

Vår resa började en måndagsmorgon vid 9-tiden med en 90 minuters bilresa till Västerås. Där väntade 3,5 timmes flyg, sen 90 minuters bilresa med hyrbil igen innan vi var framme vid vårt hus runt sjutiden på kvällen. Barnen var så duktiga och gnällde inte en endaste gång! De satt stilla och ritade och grejade på flyget, och skötte sig väl i alla väntemoment trots att de nog hade gott om spring i benen. Enda gången de klagade under denna långa dag var vid den sena middag vi intog vid halvtiotiden på kvällen. Då var de rejält hungriga och servicen på stället vi åt på var inte den snabbaste. När de sen fått mat blev de nöjda och glada igen och orkade med en lång promenad ner till havet och tillbaka innan de somnade sött i vårt hus.

Frukost på verandan
Sen följde flera dagar fyllda med bad, glassätning, livsmedelshandling, små utflykter och promenader samt bad, bad, bad. Vi bodde lite över en km från stranden och vattnet var så varmt och lugnt.Vi lagade nästan all mat i huset men var ute och åt några gånger också.
Lufttemperatur har legat på 30+ på dagarna och aldrig sjunkit under 23 på natten. I vattnet var det enigt uppgift runt 28 grader. Lagunen Mar Menor är några grader varmare än Medelhavet.

Mamma och farmor steker sig
Barnen svalkar sig med solvarma persikor

När vi inte varit på stranden eller på utflykt har vi hängt i huset och där har barnen ägnat sig åt att producera teckningar i tusentals. Varje "ledig" stund har de tagit fram sina pennor och papper och ritat, ritat, ritat. Jag var tvungen att köpa fler ritpapper i en lokal affär för de klottrade full ett block på nolltid.

En dag gjorde vi en bilutflykt till landtungan La Manga där vi stannade och badade och åt lunch. Sen for vi vidare till staden Cartagena och gick runt där i ett par timmar innan vi for hem igen. En annan dag åkte vi en bit norrut och packade in oss i välgörande lera som vi sen sköljde av i det rena havet. Leran var inte bra för barn så de fick nöja sig med vanligt bad bara. Anmärkningsvärt är att Freja inte spytt en enda gång under resan, trots att vi åkt mycket bil i värme och direkt efter mat/glass och utan åksjukepiller. Hurra tycker vi om det!

Vi besökte också den lokala marknaden en dag och köpte grönsaker och grillad kyckling som vi sen gick hem och gjorde en god lunch av.

Huset vi hyrde hade fem bäddar så barnen fick sova på golvet. Vi lade ut dynor för utemöbler på golvet nedanför våra sängar så bäddade vi där med kudde och lakan. Detta accepterades direkt av barnen och de sov gott varje natt. Vi anammade snabbt det kontinentala livet med siesta mitt på dagen, sen middag, nattuggling och sovmorgnar. Sovrummen saknade AC så det var minst sagt varmt att sova.

På hemresedagen var det väckning 04:30, in i bilarna för en 90 minuters bilresa till flygplatsen igen. Flygresan hem gick inte fullt lika bra som ditresan, barnen var speedade av utebliven morgonsömn och for runt i kabinen som oljade blixtar. Sista timmen somnade de dock till framförsittande resenärers stora lycka.Bilresan hem gick bra när vi väl fått igång bilen (!). Ett MAX-mål fick bli sen lunch och sen hade barnen ett uppdämt behov av att leka med leksaker - de satt i sina rum många timmar och lekte med diverse grejer de tydligen saknat. Alla sov vi gott sen vid 21-tiden i våra svala mjuka sängar.

Här kommer en bildkavalkad från vår resa:
Dags att stiga ombord!
Embla ritar på flyget. Barnen satt i olika stolsrader på nervägen vilket kanske var en av förklaringarna till att det var lugnare än på hemresan.
Vårt hus!
Vår strand
Badar!
Friterade bläckfiskringar och minihamburgare var riktigt gott.

Freja äter svart glass.

På väg ut till La Manga.

Poserar vid statyer i Cartagena

Lite trött i bilen

Fler bilder får komma i nästa inlägg