Spanien, del 2

En av de vita byar man ser klamra sig fast på bergssluttningarna heter Mijas Pueblo. Vi åkte dit en sen eftermiddag för att undvika turistbussarna som huserar där om dagarna. Vi åkte häst och vagn runt byn för att sen promenera runt i egen takt.

Fin utsikt!

Inne i den lilla byn

Åsnetaxi!

Puerto Banus:
Spaniens rikemansriviera - Puerto Banus - var vi tvugna att kolla in. Här låg lyxjakterna och guppade och finbilarna kryssade fram längs märkesbutikerna.

Fina båtar

Ocecan Club Marbella - party för de som har råd!

Cala de Mijas:
En by/stad inom gångavstånd som vi återvände till flera gånger. En lång fin sandstrand, ett litet centrum med barer och restauranger - allt vad man behöver!

Underbar folktom strand

Äntligen bläckfisk!

Smaskens!

Höga vågor en dag, väldigt spännande!

Miraflores/Riviera del Sol:
VI hyrde via Blocket en lägenhet i markplan på en urbanisering. Här fanns trädgårdsskötsel, flyttstädning, restauranger, pooler, underhållning och allt - inom låsta dörrar. I anslutning till boendet fanns ett publikt centrum med ännu fler restauranger, barer, supermarkets, post/bank, lekparker - ja allt man behöver. Tio minuters promenad så var man nere vid havet.

Frukost på terassen

"Vår" trädgård

Terassen

Utsikt från terassen

Poolen på området.I anslutning finns en poolbar och en badvakt sitter alltid på plats.

Hejdå Spanien för den här gången!

En vecka i Spanien

Jag har ju inte hunnit blogga om vår spanienresa vi gjorde i början av maj! Vi hyrde en lägenhet på bottenvåningen i en urbanisation längs Mijas Costa på spanska solkusten, ett par mil öster om Marbella. Vi flög Ryan Air från Västerås till Malaga, och väl framme hyrde vi en bil så vi kunde utforska kusten. För två år sen rekade vi en annan sida av Spanien, nämligen Costa Blanca.

Flygresan på 4,5 timme gick bra - vi spelade kort, spelade på surfplatta, åt frukt/godis/snacks. Sista timmen var seg. Vi installerade oss i huset, fyllde kylen och utforskade sen området.

Första kvällen gick vi ner till havet för att känna på vattnet.

Gibraltar:
En tur till Good Ol´England var vi ju tvungna att göra. En mycket varm dag tillbringade vi i Gibraltar. Vi gick på stan, fikade på chokladmuffins och så tog vi linbanan upp till klippan - Rock of Gibraltar. Därifrån har man en vidunderlig utsikt och denna klara dag såg vi ända till Afrika. Det bor ilskna apor på berget som gärna stjäl mat och annat man har framme så det gällde att hålla hårt i väskor och Snutte och Kanna!

The Rock

Uppe efter en linbanefärd

Apor!

Ronda:
Efter en vindlande biltur på serpentinvägar kom vi fram till Ronda. Denna vackra bergsstad ligger 4-5 mil upp i bergen, norr om Estepona. Staden delas i två av en enorm ravin, över 100m djup. Här finns också en av Spaniens äldsta tjurfäktningsarenor.
Efter besöket i Ronda blev det såklart bad i havet vid Estepona.

Ravinen som delar staden i två

Och bron som förbinder halvorna

Inne på arenan

Utanför tjurfältningsarenan

Ett svalkande bad i Estepona

Marbella:
Vi ville känna på lite stadsliv också så vi tog bussen in till Marbella. Det är inte långt (ca 16 km) men bussen stannade vid varje hållplats så resan tog gott och väl en timme. Vi gick i gamla stan, vi åt tapas och sen bad såklart. Vi hittade en lekpark där barnen fick leka av sig lite.

En mysig gränd i Marbellas gamla stad

Glass måste man äta hela tiden!

Inne i en kyrka mitt i Marbella

Nerja:
En snabbtur till området kring Nerja för att se den klippigare kusten där. Vi besökte Cueva de Nerja, en magnifik grotta som upptäcktes så sent som i slutet av femtiotalet av några undgar från stan. Mycket spännande tyckte barnen.