Kostnader för en 2 månaders resa

Vad kostar det att vara i Asien i två månader för fyra personer? Vi har inte direkt jagat lågbudget på allt, även om vi försökt vara återhållsamma. Med en gedigen planering/framförhållning hade man lätt kunnat kapa kostnader, men såklart - på bekostnad av flexibilitet. En del kostnader räknar jag som indirekta - tex kamera, ryggsäckar - de kan ju användas till andra resor också, och en del saker hade vi redan.

Nån slags summering av direkta kostnader:
Visum, försäkringar: 4700:-
Resor: 48000:- (Alla flyg, tåg, buss, färjor etc)
Boende: 25000:- (ger ett snittpris på ca 450:-/natt)
Mat: 21000:- (alltså ca 350:-/dag)
Inträden, utflykter: ca 5000:-
Total:  104000:- plus småresor, fickpengar

----

Förberedelser:
Vaccinationer: 5900:- (indirekt kostnad)

Utrustning:
Ryggsäckar 4st: 3500:- (indirekt kostnad)
Kamera: 2700:- (indirekt kostnad)
Nackkuddar: 300:- (indirekt)
Pannlampor: 150:- (indirekt)
Reseapotek: 500:-
ID-armband: 300:-

Borta bra men hemma bäst!

Nu har vi varit hemma i lite över en vecka och vardagen är här igen.

Flygresan hem gick jättebra, vi hade en nattflygning vilket innebar att vi steg ombord halv ett på natten, fick mat (pannbiff med potatis, barnen jublade) och så somnade barnen och sov i 6 timmar. När de sen vaknade var det bara ett par, tre timmar kvar vilket gick plättlätt. Med nöd och näppe hann vi med tåget hem också och tack vare tidsförskjutningen hade vi en hel dag hemma, så totalt fyra dagar innan vardagen med skola och jobb tog vid igen.

Studsmattan har kommit upp. Dock blåste den omkull en blåsig dag.....

Det var skönt att komma hem till sina grejer, sin säng, kompisar och leksaker. Eftersom det är LEGO som gäller för hela slanten har jag byggt ett LEGO-center i vardagsrummet där de, främst Embla, tillbringar all vaken tid nu. Enkla LACK soffbord från IKEA med fastlimmade LEGO byggplattor på gör att man slipper en massa bitar på golvet.

Freja har precis tagit ur sina flätor och allt är som vanligt igen. I eftermiddag väntar kalas hos en klasskompis!

Thailand - Phi Phi Island, Krabi, Bangkok

Vi tog vägen över Phi Phi-öarna tillbaks till Krabi där vi hade ett flyg som väntade. Vi tog första färjan kl åtta på morgonen och fick således en hel dag, en natt och nästan en hel dag på ön innan vi tog eftermiddagsfärjan mot Krabi.

På Phi Phi badar man. Och badar. Och badar. I hav och i pool. Vi gick i labyrinterna i "stan" där affärerna sålde allt och lite till. Vi fick till och med möjlighet att snorkla lite! Vi tog oss till Long Beach (hur många Long Beach finns det egentligen?) och snorklade vid Shark Point. Barnen älskade det! De flöt runt jättelänge och räknade fiskar, sjöborrar, koraller och allt. Vi såg till och med clownfiskar i anemoner, om nån nu minns filmen om Nemo.
Vi tog oss också svettandes till en utsiktpunkt högt upp i bergen och såg solnedgången.

Longtailbåtar på Phi Phi Island

Solnedgång från Wiewpoint

Poolen vid Charlie Bar/Resort

Snorkling! Nejdå, taget på Sea Life Siam Center, Bangkok

Jellyfish är fascinerande varelser...

Vår korta tid i Krabi är inte mycket att orda om, vi kom fram klockan 18, gick ut och åt, sov, och åkte sen taxi till flygplatsen för vidare transport till Bangkok.

Från lugnet i Koh Lanta/Phi Phi till hetsen i Bangkok! Vad har vi gjort här? Jo, vi har shoppat och firat Songkran!

Vi hade turen (eller oturen) att hamna mitt i nyårsfirandet i Thailand - Songkran - där man firar genom att spruta ner varandra med vatten! Med pistoler, bazookas, hinkar, flaskor, slangar - ja vad man har helt enkelt! Det här tyckte ju barnen var helt underbart - de fick gå och hejdslöst spruta ner alla de såg. Att de sen blev helt dyngsura in på bara skinnet själva gjorde inte så mycket i den 37-gradiga värmen.....
Förutom detta besökte vi Asiens största akvarium och tillbringade en kväll i Asiatique Riverfront med en tur i pariserhjulet.

Bangkok!

Frejas sura min innan hon fattat att vi köpt vattenpistoler

Embla firar Songkran

Vattenkrig är kul!

Asiatique Sky, sedd från floden.

Vi avslutade vår resa med en kväll på flygplatsen och en natt ombord på Thai Airways TG960 - och nu är vi hemma!

Thailand - Koh Lanta

Nu har vi tagit oss till "svenskön" - Koh Lanta. Vi flög från KL till Krabi och tog sen en taxi till ön. Vi bokade två nätter på Selamat Lanta och tre nätter på Banana Beach Resort. Båda ligger på Klong Dao-stranden. På Banana Beach trivdes vi så bra att vi direkt bokade 5 nätter till till ett schysst pris. Vi bor i en bungalow med stor uteplats, 5m till poolen, 7m till restaurangen och 20m till havet. Vi kan sitta i skuggan på altanen och känna havsbrisen svalka oss och samtidigt kolla ungarna i poolen. De har för övrigt blivit riktiga fiskar. De har inte använt flythjälpmedel sen vårt första stopp i Koh Samet.

Klong Dao-stranden, sedd från Black Coral

Klassisk solfångarbild från Koh Lanta!

Här har vi det bara bra. Vi badar i det supervarma havet och i den heta (!) poolen. Vi äter på någon av strandens alla restauranger, svalkar strupen med glass och kroppen med besök på Sevenelevens AC-palats. Har avverkat fler böcker denna vecka än hela förra året. Barnen fångar krabbor med pannlampan på kvällarna och visar sen upp sina kräande fynd för alla som vill se :-)
De hittar andra barn här på stranden också, både svenska och utländska som de leker med av och till.

Populär gunga på Banan Beach Resort

Ännu en solnedgång...

Vi har hyrt MC och utforskat delar av ön. Det är så varmt och stekande soligt här så det gäller att passa sig, speciellt när man fläktas av MC-åkning. SPF50 och UV-kläder gäller på dagtid.
Med MC har vi besökt andra stränder (Long Beach, Relax Bay, Kantiang Beach), några "viewpoint restaurants", Butterfly farm, Saladan ("staden" på Koh Lanta), Old Town med mera.

Vi stannade till vid ett Elephant Trekking-ställe men valde att bara mata dem med bananer.

Freja har fått håret flätat och är så stolt över sitt fina hår!

Embla äter kycklingspett med god aptit

Barnen lyxade till det med lite massage en dag.

Nu väntar äventyr på Phi-Phi Island, Krabi och Bangkok innan det bär av hemåt!

Kuala Lumpur

Vi bestämde oss ganska tidigt för att skippa Laos, långa skumpiga bussresor är inte vår grej. För att fylla ut tiden spontanåkte vi till Malaysia eftersom vi hittade hyfsat billiga flygbiljetter direkt från Danang (grannstad med Hoi An som blev vårt sista stopp i Vietnam).

Gammalt och nytt i Kuala Lumpur

Flygresan tog 3,5 timme och så lägg till en timme för att ta sig till boendet - Maple Suites Apart Hotel. Vi fick en fyrarumslägenhet med tre toaletter på 130kvm för ca 550kr/natt. Pool på ett våningsplan och ett hyfsat centralt läge. Lite slitet och omodernt, visst - men sånt bryr vi oss inte så mycket i.

Ett av alla shoppingcenter

Embla fick köpa LEGO till hennes stora förtjusning!

Men nej, Freja fick inte köpa denna nalle....

Här i KL har vi gått mycket. Vi har besökt ett stort antal stora shoppingcenter, KLCC park med Petronas Towers, Chinatown, Nationalmoskén och Bird Park, där vi tillbringade några timmar.
Kuala Lumpur är väldigt olikt det asien vi hittills besökt, här är allt lugnt, rent, välordnat och regelstyrt. Skyskrapor och monorail, taxis med taxameter, knappt några moppar och ingen använder tuta. Alla väserländska märken hittas här - IKEA, HM, Starbucks, McD, Sephora, LV, Mango - ja allt du hittar i alla europeiska större städer. Prisläget är naturligtvis ett helt annat här också. Middag för fyra inkl ett par öl går på en femhundring.

Petronas!

KL Tower

Bird Park

Nu lämnar vi Malaysia för att avsluta vår resa med två veckor i Thailand.