Vietnam del 3 - Hoi An

Vår vistelse i världsarvsstaden Hoi An blev lite längre än beräknat på grund av ändrad resrutt härifrån Vietnam. Vi var tvungna att vänta in en vettig avgång med flyg till nästa ställe. Vi kom hit en söndag eftermiddag och åkte en söndag morgon, så totalt sex nätter.

Här har vi bott på tre olika hotell - Thanh Binh 3, Green Field Hotel, Silk Village Resort -  cyklat nästan varje dag, ätit otroligt god mat, shoppat, vilat, badat, lekt och promenerat.

Vi har promenerat genom gamla stan både natt och dag, tittat i alla små souvenirbutiker - handlat en del också faktiskt - prickat in Full Moon Lantern Festival och sjösatt små ljus i pappbåtar för tur, provätit stans alla specialiteter som Cao Lau, White Rose, Wontons och diverse rätter i bananblad, druckit Fresh Beer för 1:- glaset (inte barnen dock). Vi har cyklat genom stad och landsbygd, det är helt platt här och vi hyrde cyklar med mjuk limpa på pakethållaren och fotpinnar så att barnen kunde åka bakpå långa sträckor. Vi har också varit till frisören och klippt oss!

Vädret är lite humanare här, det har varit strax under 30 grader om dagarna och 20+ på nätterna. De sista två dagarna var det mulet, blåsigt och "bara" 25+ vilket gjorde det möjligt att promenera långa stäckor. Skönt, men också synd eftersom vi bokade ett riktigt lyxhotell med en härlig pool de sista dagarna som vi knappt kunde nyttja i och med det "dåliga" vädret. Havet var inte badbart heller tyckte barnen, gissar på att temperaturen låg på ca 23 grader i vattnet.

Vi åkte in till grannstaden Danang en dag också, men den gav vi inte mycket för.

På vägen mellan Hue och Hoi An stannade vi vid Marble Mountain

Äter god mat (enligt barnen) på Soul Kitchen, An Bang Beach

Lanternornas stad

Otroligt mysigt i gamla stan, hit gick vi nästan varje dag eller kväll

Provar på livet som fruktförsäljare

Vi fick rida på en vattenbuffel!

Nu säger vi hejdå till det underbara och billiga Vietnam - och åker till ett nytt land!

Vietnam del 2 - HCMC, Nha Trang, Hue

Nu känner vi oss klara med ön och längtar efter lite fart och fläkt.

Uppe på legendariska Rex Hotels roof top bar.

Efter en timmes flygresa med JetAir (450SEK/p) befinner vi oss i Ho Chi Minh City. Det första vi såg efter att ha anlänt stadskärnan med lokalbussen från flyplatsen var McDonalds! Barnen blev överförtjusta och vi åt alla ett riktigt skrovmål där.

Mätta och belåtna letade vi upp vårt hotell, Saigon Europe Hotel & Spa. Vi fick ett familjerum utan fönster, vilket inte spelade oss nån roll - det håller stadens ljud ute.
I HCMC har vi gått mycket till fots, det är mycket lättare att ta sig fram här än i Phnom Penh. Här finns också några slags trafikregler och trafikljus som näst intill lyds. Vi har tittat på Notre Dame, Postoffice-byggnaden, City Hall, Krigsmuseet, Operahuset och besökt Rex Hotells Garden Roof Top Bar.

Freja på War museum

Vi hann också med en heldagsutflykt till Mekongdeltat. Vi köpte en organiserad tur av TNK Travel via hotellet.Vi fick äta lunch på Sköldpaddsön, åka både motorbåt och roddbåt, besöka en kokoskolafabrik, dricka te med honung och fruktjuice.

Båt! Freja var rädd för krokodiler.

Embla med en av favoritfrukterna - Jack Fruit!

Efter tre nätter var det dags att röra på sig. Den här gången tog vi oss med tåg till "lilla Ryssland" - Nha Trang. Resan tog 7,5 timmar.

Nha Trang beach

Central Park Pool, Nha Tang

Nha Trang är en ganska stor och modern stad med en 6km lång sandstrand, påminner mycket om en medelhavsstad faktiskt. Staden är väldigt populär bland ryssar vilket märks på att menyer och turer alla är skrivna på ryska. Det här är första gången vi stött på mindre trevliga vietnameser, här är de inte översvallande glada och hjälpsamma utan mer aggresiva och blasé. Försäljarna är ganska offensiva här också.

Vi stannade här i två nätter och gjorde inte just nåt mer än att äta, bada och promenera. Vi hade ett hotell med pool på taket, dock var den liten och tråkig. Vi hängde därför vid en allmän pool, Central park, där det kostade ca 25 SEK att bada en dag inkl solstolar. En dag badade vi en restaurangpool då vi åt där så bad ingick.

Vi har ätit väldigt god mat här i stan, Vietnam börjar verkligen leverera matmässigt!

Järnvägsstationen i Ho Chi Minh City

Tåg igen. Denna gång nattåg till Hue, 14,5 timmar. Det var svårt att få tag i biljetter (fullt) så vi var tvungna att dela på oss, två stycken i varje kupé, som vi dessutom delade med 4-6 andra vietnameser. Det fanns bara överslafar kvar. Men det gick ju bra det med. De flesta gick av i Danang klockan sex på morgonen medan vi skulle vidare till hue dit vi skulle anlända 10:30
 Sista biten bjöd på en hisnande färd då det tunga långa tåget sakta snirklade sig runt ett berg - massig bergvägg på ena sidan och bråddjupt stup på den andra. Det gick nog inte fortare än 20km/h och det gnisslande och riste i hela tåget.

Embla äter nån Hue-specialitet ur bananblad

Framme i Hue checkade vi in på vårt hotell och så slappade vi vid poolen, åkte cyclo och besökte den förbjudna staden och somnade sen rena och trötta tidigt. Dag två hyrde vi cyklar och åkte ut till Tu Ducs grav.

Embla trivs bakpå pappas cykel.

Och alla trivs i cyclo

Hue fick två nätter av våra liv - nu väntar sista stoppet i Vietnam - Hoi An.

Hur går det att resa?

Begrundar livets mening i Battambang, Kambodja

Vi har ju pratat om den här resan länge, så barnen är taggade att åka ut. Dock är det svårt för dem att innan resan greppa hur det kommer att bli. Vi har ju tidigare bara varit på korta resor till tex Spanien där vi hyrt hus och levt ett gott liv under en begränsad tid. Det här blir ju nånting helt annat.

Flygresan gick väldigt bra. 11 timmar i flyg är inget att leka med ens för en vuxen! De sista timmarna var lite jobbiga när det dessutom var natt och sovdags sedan länge. De hade svårt att sova.

Den första veckan var lite skakig. Dels var det ju hett som tusan, solen tär hårt på kropp och knopp. I kombination med bad i höga vågor och dåligt med mat gjorde barnen ganska spaka. De var väldigt lågmälda under den första veckan, Embla bara viskade fram saker, Freja höll sig nära oss hela tiden och de bråkade inte ens med varandra.
Efter ungefär 10 dagar började de äta ordentligt och bli sina gamla jag igen. Efter två veckor var de som vanligt - men de har problem med värmen, helt klart. Freja klarar den lite bättre än Embla.
Inga solskador har de fått då vi kör med uv-dräkter och solkräm med spf 50 hela tiden.
Myggbett har vi i massor, och barnen har prickiga rumpor av sandloppor.

De längtar hem ibland när de är trötta, men mest är det saknaden av de gosedjur som inte fick följa med. Embla saknar sitt Lego.

Det blir en och annan glass om dagarna...

De har blivit vana att ständigt vara i rörelse, de frågar intresserat hur länge vi ska stanna här och vad nästa ställe heter, samt hur vi ska ta oss dit. Bussresor är en baggis, andra transportmedel är en bonus.
(MC, Tuk-Tuk, Båt etc)

Freja ligger i överslaf på nattåget mellan Nha Trang och Hue.

Barnen får mycket uppmärksamhet, de är ju väldigt barnkära i Asien - och dessa två med sitt ljusa skinn och mjuka hår drar ju till sig blickar och känna/klämma.
Freja avskyr det, ger aldrig ett leende tillbaka och drar sig undan när nån tar i henne medan Embla njuter av uppmärksamheten och showar och spexar hela tiden.

Embla pratar gärna med vem som helst

Vietnam del 1 - Phu Quoc

Nu har vi haft resans hittills längsta stopp: 7 nätter på Phu Quoc. Hit tog vi oss från Kep i Kambodja med först buss till gränsövergången och sen vidare till Ha Tien i Vietnam där vi bytte till båt för att ta oss till ön. Hela resan tog ca 4 timmar, varav 1,5 på båt.

Vägen ner till stranden

Long Beach, Phu Quoc

Solnedgång från strandrestaurangen

Vi hade bokat (Agoda-appen är vår bästa vän) två nätter på Sunshine Bungalow för att känna in oss på ön och fundera på hur länge vi skulle stanna. När de två nätterna var slut bytte vi upp oss till grannstället - La Mer Resort. Här bodde vi superfint i en stor skön bungalow med utomhusbadrum (direktansluten till bungalowen), fri frukost och en trevlig pool. En kort promenad till stranden.

Vår lilla veranda på La Mer Resort

Och poolen!

De första tre dagarna gjorde vi i princip ingenting! Ingen reseplanering för nästa steg, inga utflykter, ingenting. Vi badade, promenerade på stranden, provåt restaurangerna. Lämnade in massor av kläder för tvätt, så skönt att få dem tillbaka rena och väldoftande!

En dag hyrde vi motorcyklar och tog oss till sydspetsen, fängelset, Sao Beach, vidare norrut genom stan Duang Dong, till utkanterna av nationalparken, ut till kusten och sen hem. Det tog i princip hela dagen.

Kritvit sand och turkost kristallklart vatten vid Sao Beach

Vi har ju faktikst en kamera som man kan använda under vatten!

Nästa dag åkte vi till öns stora attraktion - Vinpearl Land och Safaripark. Vi tittade på djuren, lekte i vattenlandet, åkte bergochdalbana, pariserhjul och avslutade kvällen med en fontänkonsert! Två trötta barn somnade på bussen hem...

Ingen safari utan elefanter!

Och giraffer!

Häpp!

Som ett Disneyland, med den skillnaden att vi var nästan ensamma här..

En del av vattenlandet, för barn under 1,30cm.

De två sista dagarna tillbringades på samma sätt som de första - vid poolen, slöandes och slappandes. Bokade flyg och hotell för nästa resmål - Ho Chi Min City (Saigon).

Kambodja del 2 - Phnom Penh och Kep

Rast mellan Siem Reap och Phnom Penh

Efter Siem Reap styrde vi kosan mot Phnom Penh. 7 timmar med buss gick jättebra. Här fick vi tag i ett jättebra hotell med ett stort familjerum åt oss alla, en fräsch och varm pool och ett läge nära centrum - till bra pris! Blue Corner Hotel. Vi badade av oss resdammet och gick sen ut på stan, ner mot Riverside där allt händer. Vi åt litegrann och tittade på stadslivet. Här är det svårt att ta sig fram till fots, det är bilar, cyklar, moppar och tuk-tuks överallt, och trottoarerna är fulla av bråte, skyltar, parkerade bilar och mobila gatukök.
Dag två hyrde vi en tuk-tuk (inkl förare) för en dag för $25. Han tog oss till Choeung Ek (Killing Fields), S-21 Toul Sleng-fängelset, Ryska marknaden, rundtur i staden och till Royal Palace.

Monument utanför kungliga palatset, Phnom Penh

Det finns mycket att se på gatorna i Phnom Penh

en till synes fridfull bild från en horribel plats - Choeung Ek,

Två glada figurer på en hemsk plats,Toul Sleng- fängelset.

Embla på nationalmuseum

Efter allt detta åt vi middag och promenerade hem. Kvällsdoppet var underbart efter en heldag i en smutsig stad!
Nåt mer hann vi just inte med i huvudstaden - vi kunde väl ha stannat en dag till med facit i hand.

Kvällsdopp på Blue Corner Hotel

Nästa (och sista) stopp i Kambodja blev den lilla kustbyn Kep, 17 mil från Phnom Penh och en 4 timmars bussresa. Det var så skönt att slippa stadslivet, smutsen och hetsen för en stund. Vi hade bokat 2 nätter i enkla bungalows på Bacoma Guesthouse, men vi trivdes bra här så vi stannade ytterligare en natt. Barnen gillade stället också, dels boendet och så att det fanns hundar och katter som hörde till guesthouset - en av hundarna fick dessutom fem valpar under vistelse där! 10 kattungar fanns det också att leka med. Den schweiziske ägaren hade en son i deras ålder som gärna hämtade kattungar, visade filmer och lekte med oss.

Utanför våra hyddor på Bacoma Guesthouse

Kep Beach. Supervarmt vatten!

En av alla dessa katter på Bacoma!

Vi hyrde MC en dag och besökte en pepparfarm, regionen är känd just för sin peppar, Kampot Pepper heter den. Vi fick se hur man odlar, torkar och paketerar pepparkornen - svart-, vit- och rödpeppar. De kommer alla från samma buske/träd.

Embla gillade att åka MC

Vi badade i havet på den lilla stranden, besökte krabbmarknaden och åt och drack i vanlig ordning. TIttade på ruinerna av gamla franska kolonialhus som Röda Khmererna bränt ner.

Samlat intryck av Kambodja - positivt! Snälla, ärliga och hjälpsamma människor. Väldigt lätt att ta sig fram, fixa biljetter och sånt. Vägnätet är väl inte det bästa men det har gått över förväntan att ta sig fram. Utlovade restider har i princip hållts. God, bra och billig mat. På mindre ställen alltid ekologiskt då de inte har råd med bekämpningsmedel.

Nu vinkar vi hejdå till Kambodja och tar bussen till Vietnam!

Kambodja del 1 - Battambang, Siem Reap (Angkor Wat)

Nu har vi tagit oss in i Kambodja. Vi åkte minibuss till gränsen, fick våra stämplar och visum och åkte sen taxi till en stad som heter Battambang. Hela resan från Chantaburi (Thailand) till Battambang (Kambodja) tog ca 4 timmar.

Tempelområde i Battambang

I Battambang finns det inte så mycket att göra, vi var mest i den lilla stadskärnan och insöp atmosfären eller badade i poolen i vårt luxuösa hotell - Classy Hotel. Vi bodde i en svit på 85 kvm med två badrum för ca 75$/natten, Vi gjorde en utflykt till en krokodilfarm samt kollade på den sedan länge nedlagda järnvägsstationen.

Battambang i skymningsljus

Feta, slöa krokodiler i massor

Från Battambang tog vi sen oss vidare med minibuss till Siem Reap - en resa på cirka 3 timmar. Här bodde vi på 288 Boutique Hotel, mitt i centrum med gångavstånd till marknader, pubgator, restauranger etc. En helt annan puls i den här staden! Hit kom vi ju för en sak - templen inkl Angkor Wat. Vi tog därför en tuk-tuk som tog oss dit och körde oss runt bland alla de olika templen. Hettan var svår denna dag och barnen kämpade på så gott de kunde. Vi var tvugna att göra "snabbversionen". Barnen tyckte ändå att det var jättekul att gå runt och titta och klättra i ruinerna!

South Gate, tempelområdet Angkor Wat

Freja fotograferar oss i Siem Reap

Vid Angkor Wat finns det massor av träd att klättra i