Semesterresa - Rumänien och Italien, del 3

Sista delen av resan: Rom!

Såklart måste man besöka Rom när man är i Italien! Jag har varit där förut men för de tre andra var det första gången. I Rom finns ju så mycket att se. Det är ett "photo moment" var man än vänder näsan.

Hettan var obeskrivlig när vi anlände med tåget från Neapel. Vi bodde tre nätter på ett superfint B&B alldeles intill Colosseum - Locanda Colosseo.
Första dagen, som bara var en eftermiddag, hann vi med Fontana di Trevi, Pantheon, Piazza Navona och Spanska trappan.

Fontana di Trevi

Pantheon från utsidan

..och från insidan

Embla fyller vattenflaskan från fontänen vid foten av spanska trappan.

Dag två i Rom började tidigt med Colosseum. Biljettkassan öppnar 08:30 och vi var där redan 08:00 för att slippa köa i timmar för att komma in. Det var ett smart drag då vi kom in snabbt och slapp såväl kö i solgass som  trängsel där inne.

Inne på Colosseum

Efter Colosseum var det Forum Romanums tur. Det är ju ett stort område så det känns aldrig trångt - men oj, vad hett det var! Som tur är finns det drickbart vatten överallt i Rom, även inne på Forum där man kan svalka pannan samt fylla på sin vattenflaska. Barnen hittade också en vattenspridare som de sprang igenom för att svalka sig.

Rast

Forum Romanum

Efter en stunds eftermiddagsvila på rummet chansade vi på att åka ut till Vatikanen för att se hur köerna till Peterskyrkan såg ut. Vi kom dit ett par timmar innan stängning och bedömde att kötiden var runt halvtimmen så vi väntade tålmodigt och kom så in i världens största kyrka.

Inne i Peterskyrkan

Och på väg därifrån.

På den tredje dagen promerade vi runt mest bara - över floden till Trastevere, upp till centro storico via Campo de Fiori med sin frukt- och grönsaksmarknad.

Prima grönsaker!

Det blev långa och heta dagar i Rom, barnen var så duktiga och knatade på hela tiden. Räddningen var vattnet och fontänerna som fanns överallt, plus utbudet av sevärdheter såklart. Det finns nåt att se i varje gathörn - även för barn.

Ciao Roma! Arrivederci!

Nu väntar en köksrenovering där hemma!

Semesterresa - Rumänien och Italien, del 2

Stor pool på Sierra Silvana

Vi landade i Bari på den italienska östkusten. Där hade vi en hyrbil som väntade som tog oss upp i bergen till en hotellanläggning där vi tillbringade tre nätter. Vi hade hotellet som bas och gjorde utflykter på dagarna i regionen. Barnen ville bada efter den heta stadsluften i Bukarest så vi hade bokat en resort med stor pool.
Vi hittade även en fin strand vid havet så en hel dag ägnade vi faktiskt till havsbad. Vi hyrde solstolar och parasoll och badade hela dagen - urskönt.

Stranden vid Torre Canne. Varmt och långgrunt, ibland rullade halvstora vågor in man kunde bodysurfa på.

En dag gick åt till bilåkning i regionen, vi besökte bland annat städerna Alberobello med sina trullihus, Locorotondo som har en mysig liten gammal stadsdel och kuststaden Monopoli.

Trullihus i Alberebello

Freja pumpar vatten på ett litet torg i Locorotondo

En av de små stränderna i Monopoli

Efter tre nätter åkte vi från östkust till västkust med ett stopp i den urgamla staden Matera.

Freja med stenhusen i bakgrunden

Framme på västkusten övernattade vi i Paestum. Vi bodde på ett ganska skabbigt ställe dock endast 100m från stranden så det blev en sen eftermiddag med bad till allas stora förtjusning.

Grekiska ruiner i Paestum.

Från Paestum tog vi oss sen hela vägen till Neapel via Amalfikusten och Sorrento.

Vi stannade för bad och glass i Maiori

Nånstans ovanför Positano.

Sorrentos branta klippor med bad längst ner. Det blev bad även här.

Från Sorrento åkte vi till Neapels flygplats för att lämna bilen, buss in till centrala Napoli där vi bodde nära tågstationen på ett litet B&B. Neapel fick inte mycket av vår tid då vi valde att spendera tiden i närområdet. En dag gick till att besöka den i aska begravda staden Herculaneum vid Vesuvius fot. Vi valde Herculaneum framför Pompeji då det låg närmare och kändes lite "mindre". Sen tog vi bussen upp till Vesuvuis krater. Barnen var helt exalterade inför denna utflykt och knatade på uppför vulkanen i obeskrivlig hetta. Det gick åt många liter vatten denna dag. Vi hade tur som kom ut eftersom det rasade skogsbränder på berget vilket medförde evakueringar av folk vissa dagar.
Till toppen åker man buss in i nationalparken och sen väntar en 20 min brant vandring upp till kratern.

Inne i den utrgävda staden Herculaneum.

Rester av de som sökte skydd i båthusen när utbrotten kom - år 79.

Embla uppe på kraterkanten!

Dag två strosade vi runt i Neapels gränder, åt massor av mat och besökte katakomber för att svalka oss. Där fick vi höra historien om San Gennaros mirakel - något barnen tyckte var otroligt spännande.

Man kan ju inte vara i Neapel och inte äta pizza!

Napoli by night

Katakomberna

Sluttampen på resan företogs med tåg - till Rom, den eviga staden!

Alla vägar bär till Rom....

Semesterresa - Rumänien och Italien, del 1

För ovanlighetens skull åkte vi iväg på resa mitt i sommaren. Vi fick en inbjudan till dop i Bukarest  så vi tänkte att när vi ändå är nere på kontinenten passa på att semestra lite. Eftersom Bukarest var ett givet datum och plats så fick flygtillgången bestämma var vi skulle därefter - och Italien visade sig ha många förbindelser med Rumänien.

Men först: Bukarest:

Bukarest völkomnade oss med 40-gradig värme - det blev många vätske- och vilopauser när vi promenerade på stan.

En del restauranger hade svalkande anordningar

Mihaela och Ivan och sonen Sebastian

Peoples Palace, världens näst största administrativa byggnad (efter Pentagon)

En sen middag på en medeltidsrestaurang - mat för ett helt vikingaskepp!

En av de hetaste dagarna tillbringade vi inne i ett jättestort köpcentrum. Här fanns tex isrink...

...och en berg och dalbana!

Vi lunchade på ett sushiställe där maten låg på tallrikar som åkte runt på ett löpande band - man plockade åt sig den/de tallrikar man ville ha vartefter de kom ut.

Köpcentrumet innehöll såklart biograf med åtskilliga salonger, inkl IMAX.

På kvällen var vi bjudna till en bekant till oss som bor i en förort till Bukarest. Det blev en grillfest av sällan skådat slag och barnen lekte med familjens barn som var mellan 4 och 8 år. De spelade fotboll, ritade, jagades och hade hur kul som helst trots språkförbristning. Ionut och hans fru Julia var underbara värdar och vi alla hade en mycket trevlig kväll som avslutades runt midnatt.

Så var det dags för Sebastians dop! Dopet hölls i en ortodox kyrka och var en märklig ceremoni, kul att få vara med om!

Efter dopet var det fest! Här sitter vi med bla Anna och Sean. Festen började klockan två och avslutades vid midnatt - var tredje timme ungefär serverades det mat. Först en plocktallrik, sen en grillad fisk med en slags potatiskaka, senare på kvällen en ostfylld kyckling med tillbehör. Allt avsluades med en enorm tårta som bars ut under pompa och ståt, nstan som på ett bröllop.

Underhållning i form av goda feer som kom med välsignelser till Sebastian.

Sen tog vi adjö av några underbart roliga dagar i Bukarest för att flyga till Italiens östkust!