Semesterresa - Rumänien och Italien, del 2

Stor pool på Sierra Silvana

Vi landade i Bari på den italienska östkusten. Där hade vi en hyrbil som väntade som tog oss upp i bergen till en hotellanläggning där vi tillbringade tre nätter. Vi hade hotellet som bas och gjorde utflykter på dagarna i regionen. Barnen ville bada efter den heta stadsluften i Bukarest så vi hade bokat en resort med stor pool.
Vi hittade även en fin strand vid havet så en hel dag ägnade vi faktiskt till havsbad. Vi hyrde solstolar och parasoll och badade hela dagen - urskönt.

Stranden vid Torre Canne. Varmt och långgrunt, ibland rullade halvstora vågor in man kunde bodysurfa på.

En dag gick åt till bilåkning i regionen, vi besökte bland annat städerna Alberobello med sina trullihus, Locorotondo som har en mysig liten gammal stadsdel och kuststaden Monopoli.

Trullihus i Alberebello

Freja pumpar vatten på ett litet torg i Locorotondo

En av de små stränderna i Monopoli

Efter tre nätter åkte vi från östkust till västkust med ett stopp i den urgamla staden Matera.

Freja med stenhusen i bakgrunden

Framme på västkusten övernattade vi i Paestum. Vi bodde på ett ganska skabbigt ställe dock endast 100m från stranden så det blev en sen eftermiddag med bad till allas stora förtjusning.

Grekiska ruiner i Paestum.

Från Paestum tog vi oss sen hela vägen till Neapel via Amalfikusten och Sorrento.

Vi stannade för bad och glass i Maiori

Nånstans ovanför Positano.

Sorrentos branta klippor med bad längst ner. Det blev bad även här.

Från Sorrento åkte vi till Neapels flygplats för att lämna bilen, buss in till centrala Napoli där vi bodde nära tågstationen på ett litet B&B. Neapel fick inte mycket av vår tid då vi valde att spendera tiden i närområdet. En dag gick till att besöka den i aska begravda staden Herculaneum vid Vesuvius fot. Vi valde Herculaneum framför Pompeji då det låg närmare och kändes lite "mindre". Sen tog vi bussen upp till Vesuvuis krater. Barnen var helt exalterade inför denna utflykt och knatade på uppför vulkanen i obeskrivlig hetta. Det gick åt många liter vatten denna dag. Vi hade tur som kom ut eftersom det rasade skogsbränder på berget vilket medförde evakueringar av folk vissa dagar.
Till toppen åker man buss in i nationalparken och sen väntar en 20 min brant vandring upp till kratern.

Inne i den utrgävda staden Herculaneum.

Rester av de som sökte skydd i båthusen när utbrotten kom - år 79.

Embla uppe på kraterkanten!

Dag två strosade vi runt i Neapels gränder, åt massor av mat och besökte katakomber för att svalka oss. Där fick vi höra historien om San Gennaros mirakel - något barnen tyckte var otroligt spännande.

Man kan ju inte vara i Neapel och inte äta pizza!

Napoli by night

Katakomberna

Sluttampen på resan företogs med tåg - till Rom, den eviga staden!

Alla vägar bär till Rom....